خواص های عسل کوهی

سل برای مقابله با عفونت ها:

فعالیت ضد باکتری عسل  طبیعی می تواند نقشی در درمان عفونت ها داشته باشد. شرایط زخم های تازه را بهبود می بخشد و خاصیت چسبناکی بالای آن سد مقاومی را در مقابل عفونت ها به وجود می آورد. در حقیقت از دوران باستان از عسل برای درمان زخم های عفونی بهره می بردند. این مسئله مهم است که از عسل به عنوان مکمل استفاده شود نه به عنوان جایگزین. استفاده از عسل تنها در صورتی مورد ملاحظه است که دیگر فرآیندهای درمانی به شکست انجامیده باشند.

عسل برای افزایش انرژی:

عسل خالص حاوی مقدار کمی از آنزیم ها، پروتئین ها، مواد معدنی و آمینو اسید هایی است که در افزایش انرژی بدن می توانند مشارکت داشته باشند. همچنین قند موجود در عسل می تواند انرژی بیشتری از قندهای مصنوعی به بدن بدهد.

عسل برای افزایش ایمنی:

عسل وحشی و  به خصوص عسل مانوکا حاوی متیل گلیوکسال بیشتری است که مسئول فعالیت ضد باکتری عسل است این ترکیب همچنین می تواند ارتقای ایمنی بدن نقش داشته باشد. از طرفی این ترکیب تولید سیتوکینز ( پیام رسان سلولهای ایمنی بدن) را تحریک کنند.

عسل برای کمک به درمان ورم لوزه:

اطلاعات تحقیقی میگویند که عسل درمانی  مانوکا می تواند یک درمان امیدوار کننده برای ورم لوزه باشد. که به این علت که محتوای بالای متیل گلیوکسال باکتری استرپتوکوکوس ( عامل ورم لوزه) را می کشد. مخلوط آب گرم با عسل نیز می تواند برای درمان ورم لوزه مفید باشد.

عطر عسل

درمان ورم لوزه با مصرف عسل

عسل برای کمک به کم کردن وزن:

ترکیب منحصر به فرد قندها در عسل خالص می تواند آنرا به یک غذای ایده آل برای کم کردن وزن بدل کند. جایگزین کردن عسل با قندهای مصنوعی و خوردن روزانه یک قاشق از عسل با یک نوشیدنی داغ میتواند میل شدید به قند را در مغز شما از بین ببرد.

هرچند مطالعات سفت و سخت انجام نشده است اما تحقیقات اولیه نشان می دهد؛ 1 قاشق سوپخوری عسل دقیقاً قبل از خواب می تواند یک خواب راحت را بهبود دهد، شاید به این علت که گلیکوژن کبد به بالاترین حد خود رسیده است ( در این حالت در کبد چربی ها و پروتئین ها به گلوکز تبدیل شده و این فرایند کاملا شخصی را به خواب وامی دارد)

عسل برای درمان حالت تهوع:

آبلیمو با عسل می تواند حالت تهوع را درمان کرده و مانع از استفراغ شود. حتی خوردن یک قاشق سوپخوری از سرکه سیب به همراه عسل و مخلوط کردن آن با آب سرد قبل از رفتن به رختخواب شرایط حالت تهوع را بهتر میکند.

عسل برای بهبود سلامتی ناخن ها:

هرچند شواهد کافی وجود ندارد، یکی از مطالعات می گوید که شاید اصل بتواند سلامتی ناخنها را بهبود بخشیده و به درمان قارچ انگشت پا کمک کند.

عسل برای درمان آسم:

عسل می تواند به درمان سرفه کردن و خس خس سینه مربوط به آسم، کمک کند. تجمع خلط در مجاری نای عمده آسمان است که عسل آنها را از بین میبرد.

عسل برای از بین بردن اضطراب:

می تواند خواب بهتری را ارتقا دهد، پس می تواند درمان خوبی برای بی خوابی باشد که یکی از علائم اضطراب است. تحقیقات نشان داده اند که خوردن عسل به همراه قبل از زمان خواب می تواند به از بین بردن اضطراب کمک کند.

 اضطراب و استرس

از بین بردن اضطراب

رفع اثرات زیانبار دخانیات:

یکی از مطالعات دریافته است که مصرف عسل می تواند آسیبهای بیضه که ناشی از سیگار کشیدن است را کاهش دهد. عسل همچنین با استرس های ناشی از دخانیات مبارزه می کند. بعضی از کارشناسان می گویند عسل می تواند به خروج از اعتیاد کمک کند، که به تحقیقات بیشتری در این موضوع نیاز است.

فواید عسل برای پوست:

به کار بردن عسل روی پوست خود به صورت روزانه می تواند فواید بسیار خوبی داشته باشد. استفاده از ماسک عسل می تواند به درمان آکنه و نقاط سیاه روی صورت کمک کند. عسل دیابتی همچنین می تواند مشکلات دیگری مانند پوست خشک را نیز درمان کند.

عسل برای مبارزه با کنه:

عسل ناخالصی ها را از منافذ پوست جذب کرده و به مانند یک عامل پاکسازی کننده عمل می کند و از آنجا که یک ضد عفونی کننده طبیعی به شمار می رود می تواند به پوست شما پاکی و التیام دهد. شما می توانید به راحتی یک لایه نازک از عسل را روی صورت خود به نحوی که روی گردنتان نچکد. بعد از 30 دقیقه با آب ولرم صورت خود را بشویید.

اطمینان حاصل کنید که تست عسل روی پوست صورت خود را از قبل انجام داده اید چرا که بعضی به عسل حساسیت دارند. به این منظور مقدار کمی از آن را به مدت 30 دقیقه روی فک خود چکانده و بعد از آن اگر مشکلی نبود می توانید انجام دهید.

همچنین بسیار مهم است که بدانید اگر آکنه رو صورت شما علت عفونت ناشی از باکتری داشته است آن گاه اثر می تواند آن را درمان کند.

عسل برای کمک به درمان چین و چروک:

عسل یک روان کننده طبیعی است که می تواند لایه های بالایی پوست را مرطوب کند. این رطوبت اضافی می تواند به بهبود چین و چروک کمک کند. عسل همچنین نقاط خشک، تحریک شده و حساس را میتواند التیام دهد. از طرفی محتوای آنتی اکسیدانی عسل به تأخیر پیری پوست کمک می کند.

برای داشتن یک ماسک ضد پیری عسل طبق آنچه در این بخش غنی سلامت نمناک می خوانید شما می توانید یک قاشق سوپخوری از عسل را با مقادیر مساوی از پاپایا، شیر چرب یا ماست مخلوط کنید. مخلوط حاصل را بر روی صورت خود مالیده و اجازه دهید به مدت 30 دقیقه روی صورت تان باقی بماند، همچنین شما می توانید در حین مالیدن ماست بر روی صورت خود آن را ماساژ دهید که باعث بهبود گردش خون و استحکام پوست میشود. پس ماسک را با آب گرم شسته وصورت خودرو با حوله خشک کنید.

همچنین عسل پوست را نرم و هیدراته را ترک میکند و چین و چروک و فاصله های خطوط را کم می کند. هر چند ماسک های عسل یک درمان کامل برای چین و چروک نیستند و از طرفی تمامی ماسک های عسل نمی توانند این کار را انجام دهند. پس این موضوع را با پزشک خود در میان بگذارید.

عسل برای محو شدن زخم های آکنه:

از آنجا که عسل یک مرطوب کننده طبیعی است. شاید به درمان زخم های آکنه کمک کند. گرچه تحقیق محکمی در این زمینه اثبات نشده است.

عسل برای آکنه

کمک به درمان زخم های آکنه با عسل



۴. انرژی بدن را افزایش می‌دهد

یک رژیم غذای سالم و کامل به همراه خواب مناسب بهترین شیوه برای افزایش انرژی است، اما اگر به دنبال یک ماده‌ی انرژی‌بخش سریع هستید، عسل گزینه‌ی مناسبی است. به خصوص برای ورزشکارانی که در پی یک غذای مقوی هستند تا بتواند مدت زمان بیشتری توان جسمی خود را حفظ کنند، عسل ماده‌ی غذایی فوق‌العاده‌ای است.


حتما بخوانید: عسل اصل کردستان 

۵. حساسیت‌ها و آلرژی را کاهش می‌دهد

عسل محلی که توسط زنبورها از گرده‌ی گیاهان محلی جمع‌آوری شده، ممکن است اندکی حساسیت‌زا باشد. از لحاظ تئوری عسل می‌تواند با فعال کردن سیستم ایمنی بدن در طول زمان به‌طور طبیعی ماده‌ی ایمنی ضد حساسیت ایجاد کند. توصیه‌ی معمول این است که چند ماه پیش از شروع فصل آلرژی، روزانه یک قاشق چای‌خوری عسل محلی خورده شود تا سیستم ایمنی بدن امکان تولید این ماده ضد حساسیت را داشته باشد. عسل مصرفی حتما باید محلی باشد، زیرا گرده‌ی گیاهان محلی باعث حساسیت می‌شود و اگر عسل از گیاهان سایر مناطق باشد، طبیعتا نتیجه‌ی مطلوبی به دست نمی‌آید.

با اینکه تحقیقات صورت گرفته در این مورد نتایج متفاوتی را نشان داده، اما یک پژوهش در این مورد بیان می‌کند در فصل گرده‌افشانی درختان توس، در گروهی که از عسل به‌دست آمده از گرده‌ی این گیاه استفاده کرده بودند، نتایج زیر مشاهده شد:

  • ۶۰ درصد کاهش علائم آلرژی؛
  • روزهای بدون آلرژی به میزان دو برابر کمتر از سایرین؛
  • ۷۰ درصد کاهش علائم شدید آلرژی؛
  • ۵۰ درصد کاهش مصرف آنتی‌هیستامین‌ها.

تفاوت بین دو گروه استفاده‌کننده از عسل معمولی و عسل حاصل از درخت توس جالب توجه بود. گروهی که از عسل درخت توس استفاده کرده بود نیاز کمتری به استفاده از داروهای ضد حساسیت داشتند. نتایج این تحقیق چنین بود:

«بیمارانی که پیش از فصل آلرژی از عسل گیاه توس استفاده کرده بودند، نسبت به افرادی که درمان‌های متداول روی آنها انجام شد، به طور چشمگیری علائم آلرژیک کمتری نشان دادند و حتی نسبت به افرادی که عسل معمولی مصرف می‌کردند نیز نتایج بهتری داشتند. این آزمایش با اینکه مقدماتی بود، اما محققان به این نتیجه رسیدند عسل درخت توس می‌تواند یک درمان مکمل برای آلرژی نسبت به گرده‌ی این درخت باشد.»


حتما بخوانید: عسل اصلی و تغذیه ای 

درمان تبخال با عسل

درمان تبخال با عسل

عسلی که کیفیت مناسبی داشته باشد به دلایل زیر در درمان انواع زخم‌ها و همچنین تبخال نیز مؤثر است:

  • مایع ترشح شده از زخم را خشک می‌کند؛
  • قند بالای موجود در آن مانع از رشد میکروارگانیسم می‌شود؛
  • زنبورهای کارگر آنزیم اکسید گلوکز به شهد ترشح می‌کنند که بعد از گذاشتن عسل روی زخم باعث آزاد شدن پراکسید هیدروژن می‌شود؛ پراکسید هیدروژن خاصیت ضدمیکروبی دارد.

در یک پژوهش، ۱۶ نفر با سابقه‌ی تبخال روی لب و تبخال تناسلی، از عسل و گروه دیگری از داروهای ضد ویروس و پماد آسیکلوویر (Acyclovir cream) استفاده کردند (البته باید بدانیم، نه داروها و نه عسل هیچکدام تبخال تناسلی را واقعا درمان نمی‌کنند و تنها علائم آن را از بین می‌برند).

گروهی که با عسل درمان شده بودند، نتایج بهتری نشان دادند. برای بیمارانی که تبخال روی لب داشتند، میانگین زمان درمان ۴۳ درصد و برای افرادی که تبخال تناسلی داشتند، ۵۹ درصد سریع‌تر از زمان درمان با پماد آسیکلووبر بود. درد و پوسته‌پوسته شدن نیز در درمان با عسل نسبت به درمان دارویی کمتر بود. دو مورد از تبخال‌های لب و یک مورد از تبخال تناسلی با درمان عسل کاملا درمان شدند، در حالی که در درمان دارویی هیچکدام از بیماران کاملا درمان نشدند.

٣ درمان خانگی با عسل

عسل مرطوب‌کننده‌ای است که رطوبت را جذب و آن را حفظ می‌کند؛ بنابراین افزودنی مناسبی برای مرطوب‌کننده‌ها، شامپوها و سیستم‌های تهویه‌ی مطبوع است، زیرا در کنار خواص ضد میکروبی‌‌اش، ماده‌ی بسیار خوبی نیز برای محصولات درمان خانگی است. انجمن ملی عسل چندین درمان خانگی با عسل پیشنهاد می‌دهد:

١. مرطوب‌کننده‌ی مو با عسل

نصف فنجان عسل را با یک‌چهارم فنجان روغن زیتون مخلوط کنید و مقداری از این ترکیب را روی موهایتان بمالید،‌ سپس موها را با یک حوله بپوشانید و ۳۰ دقیقه صبر کنید. بعد موها را با شامپو بشویید و آبکشی کنید.


حتما بخوانید: عسل گران قیمت